۱۳۹۴/۸/۵ ۵:۰۷


چگونه عادت‌های خود را متحول کنیم

تا حالا فکر کردید که چطور می‌شه که به چیزی عادت می‌کنید؟ حالا خوب یا بد! اینکه چطور می‌شه که بعد از یک مدت شما همیشه عادت می‌کنید یک کاری رو انجام بدید و اصطلاحا توی ضمیر ناخودآگاه‌تون میره. توی این نوشته سعی دارید در مورد اینکه چطور به یک چیزی عادت کنیم یا یک عادت رو ترک کنیم صحبت کنیم. 

 

تحقیقات علمی نشون دادند که سه مرحله باید طی بشه تا شما آماده باشید برای انجام دادن مرتب یک عادت.

 

۱. یادآوری

شما باید همیشه به یاد بیارید که می‌خواید یک عادت جدید رو انجام بدید. برای مثال شما می‌خواید هر شب نخ دندون بکشید؛ نخ دندون رو کنار مسواک بذارید که وقتی می‌رید مسواک بزنید یادتون باشه که نخ دندون رو انجام بدید.

 

۲. روال

شما باید همیشه کاری که منجر به عادت جدید می‌شه رو انجام بدید. برای اینکه خودتون رو مجبور کنید انجام بدید، بهتر هست که کار رو اینقدر آسون کنید که نتونید بهش نه بگید. برای مثال شب اول فقط یک دندون رو نخ بکشید، شب دوم، دو دندون و … . اینجوری کم کم این کار برای شما روال می‌شه.

 

۳. تقدیر

شما باید بعد از انجام روال کاری حتمن به خودتون جایزه بدید و از خودتون تقدیر کنید. در حد «آفرین» هم کافیه. نیاز نیست برای اینکه یکدونه قند نخوردید به خودتون یه کیک شکلاتی جایزه بدید!

 

این سه مرحله باعث می‌شه شما کم کم به چیزی عادت کنید یا عادتی که می‌خواید رو ترک کنید.

 

این نوشته برگرفته از کتاب Transform Your Habits از James Clear است. برای اینکه کامل با روند عادت‌ها و تغییر اون‌ها آشنا بشید توصیه می‌شه این کتاب کوتاه ۴۸ صفحه‌ای رو مطالعه کنید.

فردازی را دنبال کنید:

حامیان فردازی:

  • کانون فرهنگی آموزش - قلم چی
  • راهکارهای راهبردی فرداد
  • دانا
  • مجتمع آموزشی راهبرد
  • آموزش و پرورش شهرستان قروه
  • اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهرستان قروه