۱۳۹۴/۷/۲۶ ۲۰:۴۶


आप दुनिया में देखना चाहते परिवर्तन होना

در نزدیکی محل کار من رستورانی هست که در انتهای صورتحسابی که همراه غذا برای مشتری ارسال‌می‌کند، سخنی از بزرگان چاپ می‌کند. یعنی هربار که غذا سفارش می‌دهی همراه دو سیخ کوبیده و گوجه و دوغ بدون گاز مثلا با جمله‌ای از ناپلئون روبرو می‌شوی، یا برای پلومرغ با نوشابه‌ی فانتا و سالاد، روی صورتحساب پرداختی خطی از سخنان بودا را می‌بینی.

 

 

پای بسیاری از این دست نقل قول‌های شنیدنی هم این روزها به بیشتر شبکه‌های مجازی باز شده. گروه‌های تلگرامی، صفحه‌های فیس‌بوکی و یا داخل عکس‌ها. مثلاًممکن است یک ‌روز صبح که از خواب بیدار شدیم توی یکی از همین گروه‌های بسیاری که خواسته یا ناخواسته عضوشان هستیم یکی نوشته باشد: «صبح بخیر؛ فرمان دادم تا بدنم را بدون تابوت و مومیایی به خاک بسپارند تا تمام اجزای تنم ذرات خاک ایران را تشکیل دهد. روز خوبی داشته باشید» و بعد چند سطر پایین‌تر اضافه کرده: «کوروش کبیر». طنز همیشگی کاربران به این فضا هم رسیده. تکه‌ای از آهنگ فلان خواننده‌ی پاپ را کنار عکس‌ او، با عنوان سخنی از بزرگان منتشر می‌کنیم و می‌خندیم.

 

 

بسیارند بزرگانی که در تمام طول تاریخ حرف‌های خوبی زده‌اند. حرف‌هایی بسیار عمیق و تاثیرگذار. مثل خود من که در طول روز حرف‌های خوبی به زبان می‌آورم. تئوری‌های جذاب و نقشه‌های بزرگِ توی سرم را در قالب چیدمان زیبایی از کلمات پشت هم ردیف می‌کنم و با ژستی خاص به خورد مخاطبم می‌دهم. مخاطب همه‌ی این گوهرهای گرانبها می‌تواند راننده‌ی تاکسی گیرافتاده در ترافیک شهر باشد یا دوستی که قراراست باهم چند قلپ چای بنوشیم و کمی فارغ از قیل‌وقال کارهای معمول گپ بزنیم.

 

 

من معتقدم وجه تمایز حرف‌های قشنگ ما که عادت به نقل‌کردن سخنان بزرگان داریم یا خودمان حرف‌های بزرگ می‌زنیم با آدم‌های تاثیرگذار تاریخ و همچنین نقطه‌ی مشترک تمامی آن‌ها این است که این افراد حرف‌های به این خوبی را پس از کسب نتیجه و انجام کاری که برایش برنامه‌ داشته‌اند به زبان آورده‌اند. برای این آدم‌ها عمل‌گرا بودن‌ خیلی مهم‌تر از تئوری‌پردازی‌های بزرگ و زیبا سخن‌ گفتن بوده است.

 

 

برای هر کدام از ما سرلوحه قراردادن فقط یکی از همین هزاران هزار سخن بزرگان در مسیر زندگی کافی است. یعنی به جای روبرو شدن و دست به دست کردن حرف‌های قشنگ بسیاری که از قدیم بوده‌اند و لابد در آینده هم خواهند بود، همانی که خواست ذهنی ماست یا اصلاً حرف دل خود ماست را برداریم و تلاش‌کنیم تا جامه‌ی زیبایی از عمل به تن آن بپوشانیم.

 

 

در صوت تمایل می‌توانید عنوان این پست را در گوگل ترنسلیت به انگلیسی برگردان کنید.

فردازی را دنبال کنید:

حامیان فردازی:

  • کانون فرهنگی آموزش - قلم چی
  • راهکارهای راهبردی فرداد
  • دانا
  • مجتمع آموزشی راهبرد
  • آموزش و پرورش شهرستان قروه
  • اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهرستان قروه