خوب با بچه‌ها زندگی کنیم

۱۳۹۴/۵/۱۵ ۱:۳۸


خوب با بچه‌ها زندگی کنیم

اولین خاطره‌ای که از دوران کودکی به یاد می‌آورید چیست؟ برخی از ما شیرین‌ترین خاطرات زندگی‌مان را مدیون کودکی‌مان هستیم؛ دورانی که در کنار و وابسته به والدین و خانواده‌مان بودیم. بعضی از ما هم خاطرات خوبی از آن دوران به یادنمی‌آوریم و حتی ناموفق بودن‌مان را هم ناشی از سخت سپری کردن دوران کودکی می‌دانیم.

بسیاری از ما فکر می‌کنیم اگر کسی کودکی سختی داشته باشد، بیشتر احتمال دارد در بزرگسالی سیگار بکشد، الکل مصرف کند یا کارهای مشابهی که ناهنجار محسوب می‌شوند را انجام دهد. اما این رفتارها، رفتارهای بدی هستند که می‌توانند فقط بخش کوچکی از عوارض کودکی سخت باشند. آنچه از کودکی در یک زندگی سخت در بزرگسالی نمایان می‌شود، چیزی فراتر از رفتارهای ناهنجار است: کاهش رشد مغز و بدن که در نهایت منجر به کاهش سلامتی و کیفیت تفکر در بزرگسالی می‌شود؛Childhood Trauma.

 نادین بروک هریس، پزشک متخصص اطفال و یکی از افرادی است که درباره این مساله تحقیق کرده است. او سخنرانی کوتاه اما جالبی در TED داشت که در آن به صراحت اعلام می‌کندبی توجهی، سوء استفاده یا بزرگ شدن در کنار خانواده‌ای که با مشکلات روحی و عاطفی دست و پنجه نرم می‌کند، منجر به آسیبی می‌شود که می‌تواند با نفوذ در لایه‌های عمیق ذهن هر انسانی، عوارض بدی در بزرگسالی داشته باشد.

وی مدت‌ها در این زمینه مشغول کار و پژوهش بوده و به یک نتیجه رسیده است: بسیاری از بزرگسالان با مشکلی روبرو هستند که دیده نمی‌شود، چیزی که بر رشد مغز و بدن آنها تاثیر گذاشته ، چیزی که نامش عوارض دوران کودکی است.

سیگار کشیدن، الکل مصرف کردن یا هر عمل و رفتار بد دیگری که در جامعه ناهنجاری محسوب می‌شود تنها بخش کوچکی از نتیجه رشد کودکان در یک زندگی سخت است. ممکن است بسیاری از افراد بزرگسال طی زندگی خود هیچ رفتار پر خطر یا ناهنجاری از خود نشان ندهند اما گرفتار بیماری‌های قلبی، عصبی و مغزی شوند.

نظر هریس این است که ناملایمات اولیه زندگی به طور قابل ملاحظه‌ای بهداشت فردی را در طول زندگی متاثر می‌کند.

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اگر بخواهیم نسبت به پیشگیری از مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، آسم، فشار خون یا حتی سرطان اقدام کنیم، می‌توانیم با مطالعه و بررسی دوران کودکی و آسیبی که افراد از آن زمان دیده‌اند به نتایج موفقیت‌آمیزی برسیم و پیش‌بینی کنیم آنها چقدر به خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی یا دیگر بیماری‌ها نزدیک‌ترند.

سخنرانی کوتاه بادین بروک هریس تحت عنوان How childhood trauma affects health across a lifetime اهمیت رشد کودکان در محیطی دور از تنش و بحران‌های عاطفی را به ما گوشزد می‌کند. خوب با بچه‌ها زندگی کنیم.

فردازی را دنبال کنید:

حامیان فردازی:

  • کانون فرهنگی آموزش - قلم چی
  • راهکارهای راهبردی فرداد
  • دانا
  • مجتمع آموزشی راهبرد
  • آموزش و پرورش شهرستان قروه
  • اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهرستان قروه