۱۳۹۴/۵/۱۱ ۱۹:۱۰


حقی به نام تحصیل

تحصیل‌کردن یکی از حقوق پایه‌ای انسان‌هاست که برای تحقق دیگر حقوق آن‌ها ضروری است. تحصیلات می‌تواند آزادی فردی و قدرت اختیار افراد را بالا ببرد، همچنین راه را برای پیشرفت هموار کند. با این حال هنوز بسیاری از کودکان و بزرگسالان به دلیل فقر از فرصت تحصیل محروم می‌مانند. این محرومیت شامل حال بسیاری از کودکان سراسر دنیا شده است و ایران نیز از دیگر کشورها مستثنی نیست. نگاهی به آمار کودکان کار در کشور شما را از این امر مطمئن خواهد کرد.

برای از میان برداشتن این محرومیت و احقاق حقوق کودکان سازمان ملل و یونسکو با وضع قوانینی برای محترم شمردن حق تحصیل کودکان تلاش می‌کنند. متن کامل این سند را می‌توانید در سایت سند حق تحصیل بخوانید.

این قوانین، بدون اینکه تبعیض یا استثنایی برای قشر خاصی قایل شود از حقوق هر یک از انسان‌ها در برخورداری از تحصیلات موفق حمایت می‌کند. همچنین این اسناد، گواهی بر توجه و حمایت دولت‌ها و تشکل‌های بین‌المللی از اجرای برنامه‌های مختتلف در راستای ارتقای آگاهی افراد از حق تحصیل هستند. به طور کلی از دولت‌ها انتظار می‌رود که به وظایف شرعی و قانونی خود در زمینه فراهم ‌کردن شرایط تحصیل مطلوب برای همگان عمل ‌کنند. چرا که تحصیلات ابزار قدرتمندی‌ست که از نظر اقتصادی و اجتماعی به کودکان و بزرگسالان طرد شده از جامعه این امکان را می‌دهد که خود را از فقر بیرون کشیده و به عنوان یک شهروند با حقوق شهروندی فعالیت کنند.

امیدواریم با توجه به راه‌اندازی سمن‌های مختلفی که این روزها در حوزه آموزش و حقوق کودکان در شهرهای مختلف ایران به صورت خیریه فعالیت می‌کنند، دولت با اجرای طرح‌های حمایتی همگام با قوانین بین‌المللی نقش پر رنگی ایفا کند.

فردازی را دنبال کنید:

حامیان فردازی:

  • کانون فرهنگی آموزش - قلم چی
  • راهکارهای راهبردی فرداد
  • دانا
  • مجتمع آموزشی راهبرد
  • آموزش و پرورش شهرستان قروه
  • اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهرستان قروه