بهار در بهشهر بودیم؛ گزارشی از دور اول کارگاه‌های «فردازی»

۱۳۹۴/۲/۲۸ ۱۶:۲۳


بهار در بهشهر بودیم؛ گزارشی از دور اول کارگاه‌های «فردازی»

اولین دوراز کارگاه‌های فردازی طبق برنامه‌ از پیش اعلام شده‌‌ از سوی این گروه روزهای ۱۶ و ۱۷ام اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ در شهر بهشهر برگزار شد. 

فردازی در فصل بهار؛ به عنوان فصل آغاز مجموعه کارگاه‌های خود، با شعار «کمک کنیم فردا بچه‌ها بهتر زندگی کنند» اقدام به برگزاری چهار کارگاه عکاسی، نساجی، برنامه‌نویسی و گردشگری و تجارت الکترونیک در بهشهر کرد.
کارگاه‌‌های فردازی در مجتمع آموزشی فرهنگی غیرانتفاعی خوارزمیِ بهشهر با حمایت مدیریت قلم‌چی (شعبه بهشهر) برگزار شد و تیم مربیان فردازی هر کدام در دو نوبت برای ۴۰ دانش‌آموز دختر و پسر در رده‌ سنی ۱۱ تا ۱۴ کارگاه‌های عملی برگزار کردند.
بررسی‌های انجام شده از سوی مربیان فردازی نشان‌می‌دهد دانش‌آموزان دختر به جزییات کارگاه‌ها توجه بیشتری نشان دادند و دانش‌آموزان پسر در قالب تیم‌های کوچک، مشارکت بهتری نسبت به دختران در کارگاه‌های عملی داشتند.
مسوول ارتباط با مربیان تیم فردازی طی ارزیابی کیفیت آموزشی مربی‌ها را به این شرح اعلام کرد:
کارگاه برنامه‌نویسی: ۱۰ از ۱۰
کارگاه نساجی: ۸.۵ از ۱۰
کارگاه گردشگری: ۸ از ۱۰
کارگاه عکاسی: ۷ از ۱۰


با توجه به اینکه کارگاه‌های بهار فردازی نخستین تجربه‌ این تیم در برگزاری کارگاه‌های معرفی مشاغل بود، بررسی عملکرد گروه منتج به پررنگ‌شدن نقاط قوت و کمبودهای اجرایی و آموزشی شد. از نقاط قوت این دوره می‌توان به تلاش همه‌ اعضای تیم فردازی در پیگیری امور و شرکت منظم در جلسات هفتگی به منظور کسب اولین و بهترین تجربه در بهشهر اشاره کرد. همچنین تسلط کادر مربیان این دوره‌ به سرفصل‌های آموزشی و ارتباط خوب آنها با دانش‌آموزان از دیگر نقاط قوت کارگاه‌های بهار به شمار می‌آیند. در کنار همه‌ این‌ها، همدلی و هم‌زبانی مشترکی که از ابتدا و به تمامی در راستای اجرای هدف آموزشی مشترک بین تک‌تک اعضای تیم فردازی شکل گرفته است، موجب برپایی فضایی مناسب در طول سفر و اجرای هرچه مطلوب‌تر کارگاه‌ها شد.
از آن‌جا که ما معتقدیم پافشاری و پیگیری‌ مستمر وظایف تعریف شده، همچنین تحلیل درونی عملکرد یک مجموعه به پیشبرد هر چه بهتر اهداف ترسیمی تا رسیدن به مقصود گران‌سنگ ما یعنی «آموزش به صورت رایگان» کمک شایانی خواهد کرد، پیش‌ از دیگران، اعضای تیم در صف منتقدین خویش حاضرشده و از نقاط ضعف این دوره به نداشتن برنامه‌ریزی مناسب جهت تهیه‌ مستندات تصویری حرفه‌ای از روند برگزاری کارگاه‌ها اشاره کردند. همچنین جمع‌آوری نکردن فعالیت‌های عملی دانش‌آموزان در کارگاه‌ها، نبود زمان‌بندی دقیق و نظرسنجی نکردن از آنها در قالب مستندات مکتوب از دیگر نقاط ضعف این دوره به شمار می‌آیند که در کارگاه‌های دوره تابستان اصلاح خواهد شد.

امیدواریم با توجه به تجربه‌ گران‌بهایی که به کمک دانش‌آموزان بااستعداد بهشهری به دست آورده‌ایم و با هموارتر شدن مسیر برگزاری این قبیل کارگاه‌های آموزشی در کشور عزیزمان بتوانیم برای برگزاری کارگاه‌های فصل تابستان یک گام موثر رو به جلو برداشته و کیفیت اجرایی و آموزشی را ارتقا دهیم.


 

فردازی را دنبال کنید:

حامیان فردازی:

  • کانون فرهنگی آموزش - قلم چی
  • راهکارهای راهبردی فرداد
  • دانا
  • مجتمع آموزشی راهبرد
  • آموزش و پرورش شهرستان قروه
  • اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهرستان قروه